ds-bullet

Visste du at?

  • Chili øker forbrenningen, inneholder store mengder antioksidanter, og er bra for magen?
  • Inntak av mørk sjokolade med minst 70% kakao skjerper hjernen før en eksamen eller et viktig møte?
  • Paprika inneholder 4 ganger så mye C-vitamin som appelsin?

Kosthold og ernæring

Når vi er slitne opplever mange av oss at matlysten forsvinner eller at vi fyser på noe søtt og lettvint. Atter andre opplever at mat – og da særlig usunn mat blir en form for sutteklut. Det hele kan oppleves som en vond sirkel der dårlig matlyst og lav energi genererer lavere energi.

Løsningen kan ofte bli ”fastfood” som for kroppen faktisk er ”rask mat”. Her får fastfood en helt annen betydning i form av at den lett blir en energityv. Mat kan gi energi, og mat kan stjele energi. Hva skal jeg da ha fokus på når matlyst og energi blir dårlig eller blir borte?

Det er viktig å unngå måltider med raske karbohydrater. Næringsmidler med høyt sukkerinnhold får blodsukkeret til å stige raskt for så å falle brått igjen, slik at du blir fort sulten og trett. Dette kan forverre din fatigue.

Det er viktig med enkel og næringsrik kost som bygger opp god energi. Den skal være lett å lage og lett å ”spise” med øynene. For eksempel en avocado og tomatsalat som tar kort tid å lage, kanskje med litt deilig nytrukket grønn te?

Endring av kostholdet skal ikke være en straff. Som Mae West en gang sa: ”For mye av det gode kan være deilig…” En bit mørk sjokolade i ny og ne er jo ikke skadelig! Det kan faktisk være en deilig premie for ett eller annet.

Riktig kosthold er gøy!

Det verserer så mange teorier om temaet, men en ting er sikkert. Vi må se hvordan kroppen fungerer og spise deretter. Enhver kropp trenger gode næringsstoffer. Spesielt viktig er dette hvis kroppen har vært utsatt for store belastninger og stress, som ved sykdom, traumatiske opplevelser, samlivsbrudd eller familieproblemer.

Riktig og variert kost vil alltid være viktig for velvære og helse. Det har de siste årene vært stadig mer fokus på kostens forebyggende og lindrende effekt ved sykdom. Noe som er sikkert, er at det uavhengig av teori og ekspertise, er viktig å få i seg næringsrik mat fordi maten vi spiser gir oss energi. For eksempel vil en god frokost gi deg nødvendig energi og en god start på dagen.

Er du Dønn Sliten er det ekstra viktig for deg at maten du spiser inneholder riktig brensel for kroppen din!