Skjøre ben på vinterføre

-Min gamle tante på 89 falt på isen her om dagen og fikk flere brudd i håndleddet, sier min venninne Eva. Kald norsk vinter kan være vakker, men fri og bevare meg for slike isete vintre vi har hatt de siste årene der hjemme, fortsetter hun. Tenk å kunne komme her ned og til og med få litt sol på kroppen midtvinters! Alle i Norge mangler D-vitaminer om vinteren, forkynner hun.
Det er jo ikke bare utendørs man kan brekke bena, forsøker jeg meg. Min mor falt på flate stuegulvet og brakk lårhalsen. Min søster var der og klarte å hjelpe henne opp – ingen av dem forsto jo hva som hadde skjedd – hvorpå hun falt rett ned igjen og brakk den andre også. Mor kom seg aldri helt etter det der.
Komisk, sier Eva og slår opp latterdøra før hun skjønner det upassende i det og skynder seg inn på mindre farlig område. Hun kan være irrite- rende av og til, og fornekter seg ikke. -Vet du ikke at de fleste lårhalsbrudd skjer helt av seg selv og at folk faller FORDI de har brukket lårhalsen, sier hun – jeg ser at hun blir ivrig, og lar impulsen om å bli fortørnet på mors vegne passere. Benskjørhet rammer en av tre kvinner etter overgangsalderen, men bare hver femte mann, det har med kvinners østrogennivå å gjøre, opplyser hun. Eva kan være belærende, men hun setter seg inn i ting og vet mye, det skal hun ha.
A pro pos D-vitaminer, det er derfor det er så viktig med sol på kroppen, det lages i huden ved solstråling. Nødvendig for opptak av kalsium i tynntarmen fra maten vi spiser, kjører hun på. Og så fins det i fet fisk og tran. I våre dager er det nesten bare eldre som blir benskjøre, fordi
kostholdet er mye bedre enn i eldre tider. En del ungdom med dårlig kosthold skal likevel passe seg, grunnlaget for bentettheten legges i unge år! Skjelettet dreneres for kalsium når vi blir eldre og kanskje spiser for lite eller ensidig. Grønne grønnsaker og grove kornprodukter er gode kilder til kalsium. . Melk og ost inneholder mye kalsium , men der er det etter hvert delte meninger om nytten i forhold til benskjørhet, sier hun megetsigende.
-Din mor var jo så vidt jeg husker liten og tynn på sine eldre dager, det er ikke bra for knoklene – hun klarer likevel ikke helt å la være å gni det inn. Det har dertil vært hevdet at D-vitaminmangel finnes hos mange som er nedstemte – var ikke din mor plaget med vinterdepresjoner også?
-Bevares, sier jeg og smigrer henne i forsøk på å avlede, du har virkelig satt deg inn i dette. Ja, og det kanskje aller viktigste for bentettheten er fysisk aktivitet! Ut og gå i sola, det er vinn vinn. Alkohol og tobakk er derimot ikke bra i denne sammenhengen.
Der setter jeg ned foten. Vel var min mor glad i rødvin og hun røkte sine Pall Mall, hun likte seg også best inne, men nok er nok. -Jeg må tenke på middagen, sier jeg og reiser meg. Kanskje du skulle ringe din tante og muntre henne opp litt?
-Og ikke glem at benskjørhet har en tendens til å gå igjen i enkelte familier, avslutter Eva idet døra glir igjen bak henne.
Hilsen Rolf