Vann i varmen

Vann er ikke det mest spennende en kan drikke. Det er uten smak, lukt og farge. Det er først når du mangler det du innser du hvor avhengig du er av det.
Vannet i kroppen fører oksygen til cellene, fjerner avfallsrester og beskytter leddene og organene. I tillegg styrer vannet kroppstemperaturen og sørger for at næringsstoffene du får i deg havner i organene som trenger det. Vann må også til for å hjelpe kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer gjennom avføring, urin, svette og damp ved utånding.

Drikker du vanndrivende væsker som kaffe, svart te og alkohol, er det også viktig at du husker på å drikke vann for å veie opp væsketapet.
Hvis kroppen får for lite vann, forsvarer den seg ved å beholde vannet i kroppen, dermed hovne hender og føtter. Har du problemer med vann i kroppen, kan det også være at du spiser for mye salt da salt binder vannet i kroppen. Da trenger du enda mer vann for å fortynne saltet. Når væskebalansen i kroppen ikke er riktig, vil du ofte merke det i form av symptomer som hodepine, konsentrasjonsvansker og svimmelhet.

Hvordan kan du vite om du får i deg nok vann? Det enkleste er å sjekke fargen på urinen. Om morgenen er den konsentrert og mørk, mens den om dagen bør være lys. Det er anbefalt å drikke 1,5 liter vann hver dag.
Dette tilsvarer omtrent åtte glass. Er du mye i fysisk aktivitet eller er i et varmt område, må du drikke enda mer.

Sørg for å ha en vannflaske lett tilgjengelig – da vil du stadig bli minnet om at du må drikke vann. Tilsett gjerne en sitronskive eller to for litt mer smak og C-vitaminer 