Få overskudd i hverdagen

For at hjernen skal fungere optimalt og gi oss overskudd, er den som en datamaskin, avhengig av at signalene når rask frem. Virus i datamaskinen kan gjøre at den lett kan gå i stå. For at hjernen ikke skal gå i stå er det viktig at hjernens signalstoffer også når raskt frem.Kronisk stress og et kosthold med mange tomme kalorier fører til store blodsukkersvingninger som lager problemer for hjernens signalstoffer.

Proteinrik mat som kjøtt, fisk og nøtter, samt grønnsaker, frukt med lite sukker, hjelper å holde blodsukkeret stabilt og fører til normale nivåer av signalstoffene. I tillegg er belgfrukter og sunt fett som olivenolje og avokado viktige bidragsytere. Dette kan gi følelsen av lykke, økt energi og overskudd. Mat som gir overskudd og energi. Noen måltider gjør deg tung og trett og du får lyst til å legge deg på sofaen og hvile. Et måltid skal gi deg energi og ikke ta den fra deg. Sukker og mel er eksempler på disse såkalte «energityvene».

Velg fargerike grønnsaker, bær, frukt- spis gjerne regnbuens hovedfarger hver dag. Spis nok protein som fisk, kjøtt, kylling, skalldyr og egg. Sunt fett får du fra for eksempel fet fisk, olivenolje, avokado, nøtter og frø. Velg mat som er naturlig, gjerne økologisk og minst mulig bearbeidet. Økologisk mat inneholder større mengder vitaminer, mineraler og antioksidanter og er fri for gift fra sprøytemidler.

Pass også på at det ikke går for lang tid mellom måltidene. Hva med en tomat og avokado salat overdrysset med finhakket vårløk og toppet med maldonsalt og kaldpresset olivenolje? Full av sunt fett og massevis av antioksidanter. Ha et smakelig måltid!